Dagbøkene til Nobel og Monjila

Sånn var dagene for Nobel (13) og Monjila (13) en liten uke i september. 

Hei Verden gav en tom dagbok til barn og ungdommer i Bangladesh. Oppdraget var: Skriv i minst en uke. Skriv om deg selv, om hva du gjør og hva du tenker.

Dagbøkene gir et unikt innblikk i hvordan det er å være en ung gutt og jente i et land langt borte fra vårt. Noe er likt, og mye er forskjellig! 

Nobel (13år)

Fredag 19. september

I dag stod jeg opp klokken halv seks. Jeg pusset tennene og spiste frokost, så gikk jeg over leksene mine fra i går. Måtte sjekke at jeg ikke hadde gjort noen feil. Kokken halv ti gikk jeg til skolen. Fredager er egentlig hellig- og fridag i Bangladesh, men siden vi er kristne har vi en form for skole også på fredager. Timen startet klokken ti og varte frem til klokken ett. Vi hadde gym i hele dag. Vi spilte forskjellige ballspill. Det var gøy, særlig siden så mange av vennene mine går på samme skole.

Da jeg kom hjem fra skolen vasket jeg meg litt og spiste lunsj. Etter lunsj hjalp jeg mamma med litt forskjellig husarbeid. Etter det, hjalp jeg til med å passe småsøsknene mine. Vi lekte ute på gårdsplassen. Jeg ble så skitten etter all lekinga at jeg måtte vaske meg. Etter at jeg hadde vasket meg, gikk jeg for å hente vann. Så spiste jeg en liten matbit før jeg begynte på leksene. Jeg gjorde lekser fra klokka sju til klokka ti. Jeg liker å gjøre lekser.

Lørdag 20. september

Jeg stod opp klokken halv sju, pusset tennene og spiste frokost, før jeg gikk over leksene. Halv ti gikk jeg til skolen. Timene varte fra ti til ett. Fra ett til to hadde vi gym. I gymmen spilte vi forskjellige ballspill. Etter skolen vasket jeg meg litt. Jeg ble veldig varm i gymmen. Så spiste jeg lunsj, hjalp mamma, og passet søsknene mine. Da jeg var ferdig med pliktene mine, vasket jeg meg og gikk for å hente vann. Så spiste jeg litt, og gjorde lekser frem til jeg la meg klokken ti.

Søndag 21. september

I dag er det søndag. Det er helligdag for oss kristne. Jeg stod opp klokken halv seks. Pusset tennene, spiste frokost, gjorde lekser og dro på skolen klokken halv ti. Siden det er søndag slutter vi halv tolv. Etter skolen gikk jeg hjem og spiste lunsj. Jeg hjalp mamma, lekte med søskena mine og vasket meg. Så hentet jeg vann, spiste, og gjorde lekser frem til jeg la meg.

Mandag 22. september

Jeg stod opp klokken halv sju, pusset tennene, spiste frokost og rettet leksene mine. Klokken halv ti gikk jeg til skolen. Mandager er vi ferdig halv tolv. Jeg gikk rett hjem etter skolen, spiste lunsj, hjalp mamma, og lekte med søskena mine. Jeg vasket meg og hentet vann. Jeg gjorde lekser fra klokken sju til klokken ti. Det har vært en fin dag!

Tirsdag 23. september

Jeg stod opp fra sengen klokken halv sju. Jeg sov nesten ingenting i natt. Det regnet så hardt på taket at jeg var litt redd. Da jeg hadde stått opp pusset jeg tennene, spiste frokost og rettet lekser. Halv ti gikk jeg til skolen, men da jeg kom på skolen fikk vi beskjed om at det regnet for mye til at vi kunne være på skolen. Lærerne var redd for at det skulle komme flom, så de ba alle elevene om å gå hjem og om å være forsiktige. Jeg gikk hjem og hjalp mamma med husarbeidet. I dag måtte vi holde oss inne alle sammen. Det regnet så mye at det kunne være farlig å gå ut. Jeg gjorde lekser fra klokken sju til klokken ti.

Onsdag 24. september

Jeg stod opp klokken halv sju, pusset tennene, spiste frokost og gjorde leksene jeg ikke fikk gjort i går. I dag er det lærernes dag, så vi skulle ha feiring på skolen i dag. Men da jeg kom på skolen måtte vi bare gå hjem alle sammen. Det har regnet så mye de siste dagene at det har blitt flom. Flommen har ødelagt store områder rett ved siden av skolen, så det kunne være farlig å være der i dag. Jeg gikk hjem og gjorde det samme som i går.

Torsdag 25. september

Jeg stod opp klokken seks, pusset tennene, spiste frokost og gjorde lekser. Jeg gikk til skolen halv ti. I dag var endelig skolen åpen igjen. Vi hadde timer frem til klokken ett, og mellom ett og to hadde vi aktivitetstime. Vi kunne velge hva og hvem vi ville spille med. Jeg gikk hjem og gjorde som jeg pleier; spiste, hjalp mamma, passa småsøsknene mine, vasket meg, hentet vann, spiste mat, og gjorde lekser. En helt vanlig, fin dag.

Spørsmål til Nobels uke:

  • Hvor mange timer bruker Nobel på lekser hver dag? Hvor mange bruker du? Hvor stor er forskjellen? 
  • Hvor mange timer bruker Nobel på å hjelpe til hjemme? Hvor mange timer bruker du?
  • Hvorfor fikk ikke Nobel sove den ene natten?
  • Skriv fem punkter du syntes var fint med det Nobel skrev?
  • Skriv fem ting som er likt, og fem ting som er forskjellig i ditt og Nobels liv.


Monjila (13år)

Torsdag 11. september

I dag stod jeg opp klokken seks. Jeg pusset tennene med en gang jeg stod opp, så leste jeg over leksene fra i går. Mellom klokken sju og ni hjalp jeg mamma. Klokken ni spiste jeg frokost og gjorde meg klar for skolen som begynner klokken ti. Da jeg kom hjem fra skolen klokken tre vasket jeg meg litt, spiste lunsj, og la meg til å sove litt. Jeg stod opp klokken fire og lekte litt med venninnene mine. Mellom fem og seks hjalp jeg mamma med husarbeid, også gjorde jeg lekser fra klokken seks frem til jeg la meg.

Fredag 12. september

I dag stod jeg opp klokken seks, pusset tennene, og hjalp mamma med å bære vann og å ta oppvasken. Jeg spise litt ris, også gjorde jeg meg klar for skolen klokken ti. Fredager er jo egentlig fridag i Bangladesh, men siden vi er kristne har vi musikkskole på fredager. Vi synger, danser eller spiller hele skoledagen på fredager. Jeg syntes fredagene er de beste dagene i uka. Da jeg kom hjem fra skolen vasket jeg hendene og spiste lunsj. Etter lunsj gikk jeg ned til elva og vasket meg, og så leste jeg i en veldig spennende bok. På kvelden gjorde jeg arbeidsoppgavene mine hjemme. Jeg gjorde ren bakgården, vasket klær og brettet tøyet som hadde hengt til tørk. Da jeg var ferdig, leste jeg videre i boka mi, spiste sen middag og så på tv. Jeg la meg klokken tolv.

Lørdag 13. september

Jeg stod opp klokken seks, pusset tennene, gjorde lekser i en time før jeg spiste frokost klokken ni. Jeg gikk på skolen klokken ti og var hjemme igjen klokken tre. Da jeg kom tilbake tok jeg meg et bad i elva, og spiste lunsj. Så møtte jeg venninnene mine, vi skravla og sladra litt. Klokken fire begynte jeg på arbeidsoppgavene mine i huset. Jeg lagde mat til hele familien. Da jeg var ferdig med middagen leste jeg i den spennende boka mi og gjorde litt lekser fra seks til åtte. Vi spiste sen middag igjen. Jeg så på tv etter middag og la meg cirka klokken tolv.

Søndag 14. september

Jeg stod opp klokken seks, pusset tennene, hjalp mamma, gjorde lekser, og så gikk jeg på skolen. Da jeg kom hjem fra skolen gikk jeg ned til elva og badet. Etter badet spiste jeg lunsj. Klokken fire møtte jeg noen venner. Da jeg var ferdig å leke gikk jeg hjem og gjorde leksene. Vi spiste middag klokken ni. Jeg så på tv klokken ti og klokken elleve la jeg meg.

Mandag 15. september

Jeg stod opp klokken seks, pusset tennene og leste en time. Klokken ni gikk jeg til skolen. Jeg kom hjem klokken tre og gikk rett ned til elva for å bade. Klokken fire spiste vi lunsj. Etter lunsj gikk jeg og lekte. Da jeg kom hjem gjorde jeg lekser. Vi spiste middag klokken ni, og jeg la meg klokken ti.

Spørsmål til Monjilas uke:

  • Hvor mange timer bruker Monjila på lekser hver dag? Hvor mange timer bruker hun på å lese bøker?  
  • Hvor mange bruker du? 
  • Hvor mange timer bruker Monjila på å hjelpe til hjemme? Hvor mange timer bruker du?
  • Skriv fem punkter du syntes var fint med det Monjila skrev?
  • Skriv fem ting som er likt, og fem ting som er forskjellig i ditt og Monjilas liv.

Oppgave:

Nobel og Monjila bruker mye tid på praktisk arbeid. Lag en liste over arbeidsoppgavene. Lag for eksempel et skjema, der dere også har kolonner for arbeidsoppgavene elevene i klassen har. Er det bra eller dumt å ha mange oppgaver?