Klima(u)rettferdighet

I filmen blir vi kjent med 7 år gamle Moon som bor i en liten landsby ved grensen til India. Flom oversvømmer nesten hele landsbyen seks måneder i året. Da må hennes og mange andre familier bo sammen på et trangt lite område. Det har alltid vært sånn i dette området, og det skyldes flere ting, blant annet regntiden, at snøen i Himalaya-fjellene smelter, og sykloner. Til slutt blir det så mye vann som møtes på et sted at elvene flommer over, og vannet kryper opp til husene og ødelegger hjemmene til mange mennesker.

ORDFORKLARINGER

Klima
Været over lenger tid. Et mønster i vind, temperatur, regn osv.

Klimaendring
Når klimaet vi er vandt med endrer seg. For eksempel når det blir lange perioder med varmere eller kaldere vær enn vanlig. Eller når ekstremvær kommer oftere slik som store stormer.

Klimaforskere
Personer som jobber med å forske på klima.

Klimaflyktninger
Mennesker som blir tvunget til å dra fra et sted eller et land på grunn av klima, det blir ikke lenger mulig å bo der. For eksempel mennesker som må flykte på grunn av flom eller ekstrem tørke.

Global oppvarming
Vi bruker dette begrepet når vi snakker om temperaturen på jorda som stiger.

Syklon
En type dårlig vær. Man bruker gjerne ordet syklon når man snakker om tropisk storm.

 
 

REFLEKSJONSSPØRSMÅL

  • Hvilke tre ting er det som gjør at vannet flommer over så ofte i Bangladesh?

  • Hvorfor stiger temperaturen på jorda, og hvorfor er det et problem?

  • Hvorfor er det spesielt vanskelig for Bangladesh at havet stiger?

  • Mange miljøorganisasjoner snakker om "klimarettferdighet". Hva tror dere det betyr?

  • Hva tror dere menes med at klimaendringene er "dobbelt urettferdig" for barn som lever i fattigdom? 

  • Hva kan vi gjøre for å bremse klimaendringene?


OPPGAVER  

  1. Gå gjennom rettigheter i barnekonvensjonen. Hvilke rettigheter blir truet av klimaendringene? Forklar hvorfor og hvordan!

  2. Bruk internettet til å finne ut:

    a. Hva betyr “klimatilpasning”? Når du har funnet svaret på spørsmålet, kan du finne tre måter vi kan tilpasse oss klimaet i Norge.

    b. Hva betyr “klimaflyktning?”. Når du har funnet svarert på spørsmålet, kan du prøve å finne tre eksempler fra virkeligheten/nyhetsbildet på dette.

  3. Skriv et brev til Klima- og miljøministeren i Norge og forklar hvor urettferdig dere syntes klimaendringene er, særlig for barn som lever i fattigdom. Skriv gjerne hvem dere mener har ansvar for at klimaendringene bremses, og hva vi alle kan gjøre for at det skal bil bedre?
    Adressen er: Kongens gate 20, Postboks 8013 Dep, 0030 Oslo.

  • Naturfag (7. trinn)

    • Gjøre rede for hvordan det geologiske kretsløpet, platetektonikk og ytre krefter er med på å forme og endre ulike landskap

    • Utforske og presentere ei global utfordring ved berekraftig utvikling og kva for konsekvensar ho kan ha, og utvikle forslag til korleis ein kan vere med på å motverke utfordringa og korleis samarbeid mellom land kan bidra