5 år gamle Sandra lever som flyktning i Uganda. Moren sliter med å skaffe nok mat og sikre skolegang til barna. Sandras pappa har reist tilbake til krigen i Sør-Sudan i et forsøk på å tjene penger. 

Uganda huser 1,8 millioner flyktninger. Mange av barna tvinges ut av skolen og inn i arbeid for å klare å forsørge seg selv og familien


Gjennom Omvendt Adventskalender kan din klasse gi barn i Uganda
den beste julegaven: Skole, skolemat og en trygg framtid.

MELD DERE PÅ OG FÅ:

  • Nye spennende episoder

  • Oppgaver tilpasset trinn og læreplan

  • Tips til innsamlingsaktiviteter

  • Rebus med premie

  • Diplom for deltakelse

Påmelding skole

Påmelding familie

Bytt ut små gaver med store muligheter,
og bli med på Omvendt Adventskalender.

Se filmen og få en smakebit av hva som venter dere i årets kalender.

  • Kalenderen er digital og blir tilgjengelig her på siden. Alle påmeldte får også mail med en link i god tid før oppstart.

  • Kalenderen har en luke til hver skoledag til og med 19. desember. Hver luke består av en film, forslag til samtalespørsmål og fordypningsoppgaver. Dere velger selv hvor mye av dette dere vil bruke.

    I slutten av hver episode kommer rebustid. Her skal dere komme frem til et ord og en bokstav. I slutten av kalenderen vil dere da komme frem til en setning som kan sendes til heiverden@strommestiftelsen.no og dere er med i trekningen av en premie. Malen til rebustid finner dere nederst på siden her.

    Her finner dere også “Ranselpost”. Dette er et infoskriv til hjemmet slik at også foresatte kan bli godt informert om hva Omvendt adventskalender er, og hva pengene går til. 

  • Med deres hjelp gjennom Omvendt Adventskalender skal vi bidra til at flere barn i Uganda får gå på en god skole. Pengene vil blant annet gå til:

    • Forbedre kvaliteten på undervisningen på skoler og førskoler.

    • Skolemat til barna i flyktningebosetningene. 

    • Kursing av lærere i god pedagogikk.

    • Forbedre skolebyggene med blant annet toaletter og lekeplasser. 

    • Styrking av Bonga programmet for ungdommer mellom 13 - 19 år.

    • Yrkesrettet opplæring til ungdom. 

  • Påmelding skjer via skjemaet over. Dere velger selv om dere vil melde på klassen, trinnet, skolen eller familien. 

    Vi ønsker at alle som melder seg på også oppretter en Spleis og har en innsamling i løpet av adventstiden.

    Husk å dele linken til innsamlingen med alle støttespillerne deres. Innbetaling skjer via vipps eller med kort. Bedrifter kan også donere via faktura. 

    Dersom skolen har en vippskonto tilknyttet Hei Verden kan denne også benyttes. Når flere klasser deltar fra samme skole må dere selv se til at hver innbetaling merkes med klasse dersom dere ønsker å vite hvor mye hver enkelt klasse samlet inn.

    Har du spørsmål om påmelding og innbetaling? Les Ofte stilte spørsmål.

  • Før dere starter kalenderen bør dere bestemme dere for hvordan dere skal samle inn penger til Omvendt Adventskalender. Vi har MANGE gode og kjekke ideer til dere som er tilpasset alder, se her for en fullstendig oversikt.

    • Noen eksempler er: 

    • Jobbe hjemme og gi ukelønnen 

    • Hjelpe besteforeldre med hus- og hagearbeid, måke snø og strø

    • Arrangere  loppemarked eller basar

    • Pante flasker i nabolaget

    • Bake julekaker og lodde ut

    • Lage kafé i klasserommet/skole

    • Lage julekonsert med klassen for familie og venner med billettsalg

    • Sitte barnevakt

    • Bilvask, sykkelvask o.l.

    • Skolejogg eller sykkelløp med startkontigent eller sponsing per runde

    • Flere elever har også gitt penger fra tannfeen til innsamlingen :)

LÆREPLANEN

Tema og undervisningsmateriellet i Omvendt Adventskalender er skreddersydd til å passe læreplanen. Det skal være lett for læreren å både ta det i bruk, og relevant å bruke tid i undervisningen på kalenderen. Under ser du en oversikt over hvilke fag og kompetansemål som kan knyttes til OA. Bruk gjerne dette verktøyet i planleggingen av desember.

  • SAMFUNNSFAG

    Tverrfaglige tema

    Folkehelse og livsmeistring

    • Faget skal òg bidra til å skape forståing, respekt og toleranse for mangfald og andre sine verdiar og livsval, og gi perspektiv på kva eit godt liv kan vere.

    • Gjennom faget skal elevane kunne identifisere område der menneskeverdet blir utfordra, til dømes i samband med menneskehandel og slaveri i vår tid, og peike på tiltak for å verne om dei grunnleggjande behova menneske har.

    Demokrati og medborgarskap

    • Faget skal bidra til at elevane utviklar kunnskap om og innsikt i demokratiske verdiar og prinsipp. Gjennom arbeid med samfunnsfag skal elevane tenkje kritisk, ta ulike perspektiv, handtere meiningsbryting og vise aktivt medborgarskap.

    Berekraftig utvikling

    • I samfunnsfag handlar det tverrfaglege temaet berekraftig utvikling om at elevane forstår samanhengen mellom dei sosiale, økonomiske og miljømessige forholda ved berekraft. Kunnskap om samanhengar mellom natur og samfunn, om korleis menneska påverkar klima og miljø, og om korleis levekår, levesett og demografi heng saman, bidreg til denne forståinga.

    2. trinn

    • utforske og gi døme på korleis menneska påverkar klimaet og miljøet, og dokumentere korleis påverknadene kjem til syne i nærmiljøet

    • presentere og gi døme på rettar barn har i Noreg og verda, og kva barn kan gjere ved brot på desse rettane

    • utforske og gi døme på korleis menneske i ulike delar av verda påverkar livet til kvarandre

    4. trinn

    • presentere menneskerettar og rettar barn har, og reflektere over kvifor desse rettane finst

    • utforske og gi døme på nokre sider ved berekraftig utvikling

    • samtale om identitet, mangfald og fellesskap og reflektere over korleis det kan opplevast ikkje å vere ein del av fellesskapet

    • reflektere over kven som har makt, og kva eit demokrati er, og utvikle forslag til korleis ein kan vere med på å påverke avgjerder

    7. trinn

    • beskrive geografiske hovudtrekk i ulike delar av verda og reflektere over korleis desse hovudtrekka påverkar menneska som bur der

    • reflektere over kvifor konfliktar oppstår, og drøfte korleis den enkelte og samfunn kan handtere konfliktar

    • drøfte kva likeverd og likestilling har å seie for eit demokrati, og utvikle forslag til korleis ein kan motarbeide fordommar, rasisme og diskriminering

    • samtale om menneske- og likeverd og samanlikne korleis menneskerettane er blitt og blir varetekne i ulike land

    • reflektere over korleis møte mellom menneske har bidrege til å endre korleis menneske har tenkt og ulike samfunn har vore organiserte

    10. trinn

    • drøfte korleis framstillingar av fortida, hendingar og grupper har påverka og påverkar haldningane og handlingane til folk

    • reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst

    • samanlikne korleis politiske, geografiske og historiske forhold påverkar levekår, busetjingsmønster og demografi i forskjellige delar av verda i dag

    • gjere greie for årsaker til og konsekvensar av sentrale historiske og notidige konfliktar og reflektere over om endringar av nokre føresetnader kunne ha hindra konfliktane

    • utforske og beskrive korleis menneske- og urfolksrettar og andre internasjonale avtalar og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, livet til menneske, likestilling og likeverd

    • beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn

    • reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald

  • Naturfag

    Tverrfaglige tema

    Bærekraftig utvikling

    • I naturfag handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om at elevene skal få kompetanse til å gjøre miljøbevisste valg og handlinger, og se disse i sammenheng med lokale og globale miljø- og klimautfordringer. Kunnskap om sammenhenger i naturen er nødvendig for å forstå hvordan vi mennesker er med på å påvirke den.

    7. trinn

    • gi eksempler på hvordan tradisjonell kunnskap har bidratt og bidrar til naturvitenskapelig kunnskap

    10. trinn

    • gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold

  • KRLE

    Tverrfaglige tema

    Folkehelse og livsmestring

    • I KRLE handler det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring om at elevene skal få utforske eksistensielle spørsmål og svar. Arbeidet med faget gir elevene kunnskap om menneskeverdet og hvordan dette forankres i ulike religioner og livssyn.

    Demokrati og medborgerskap

    • I KRLE handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om at elevene skal delta i etisk refleksjon og få øvelse i å innta ulike perspektiver.

    • KRLE bidrar til å styrke elevenes evne til å håndtere utfordrende spørsmål og være åpne for andres synspunkter i et mangfoldig samfunn.

    • Gjennom å delta i etisk refleksjon blir elevene i stand til å problematisere makt og utenforskap og til å stille spørsmål ved gjengse normer.

    Bærekraftig utvikling

    • I KRLE handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om at elevene skal utforske eksistensielle spørsmål og delta i etisk refleksjon over naturen og menneskets plass i den. Dette innebærer at elevene kan reflektere over hvordan mennesker, miljø og samfunn påvirker hverandre, og over hvordan de kan ta ansvarlige valg.

    4. trinn

    • identifisere og reflektere over etiske spørsmål

    • utforske og samtale om etiske sider ved menneskers levesett og ressursbruk

    • samtale om hva menneskeverd, respekt og toleranse betyr og hva det innebærer for hvordan vi lever sammen

    7. trinn

    • beskrive og presentere noen sentrale rituelle praksiser og etiske normer fra østlige og vestlige religioner og livssynstradisjoner

    • utforske og beskrive egne og andres perspektiver i etiske dilemmaer knyttet til hverdags- og samfunnsutfordringer

    • reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til menneskets levesett og levekår og klodens framtid

    10. trinn

    • bruke og drøfte fagbegreper om religioner og livssyn

    • reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn

    • identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom