Møt Salimata fra Mali
I teksten møter vi Salimata fra Mali. Teksten kan leses høyt for elevene, eller de kan lese selv. Du finner oppgaver nederst på siden.
Skolen er viktig for Salimata, og matte er det gøyeste. Her viser hun stolt frem matteboka si.
Ved en hurtigskole i Mali lærer åtte år gamle Salimata endelig å lese og skrive. Hva tror du hadde skjedd med henne hvis hun ikke hadde gått på skolen?
Regning står på timeplanen denne timen. Læreren har skrevet opp flere regnestykker som elevene skal løse. "Hvor mye er 438 + 125?" Salimata kommer opp til tavla. Ved hjelp av fingre og hjelpepinner løser hun oppgaven og kommer frem til det riktige svaret: 563.
En ny sjanse
– Dette er en svært viktig skole. Her lærer barna å lese og skrive, de lærer å regne og, ikke minst, med denne skolen kan de kan gå videre på offentlig skole. Målet er at alle som går ut av Speed School skal fortsette i den offentlige skolen. Uten denne sjansen ville disse barna aldri fått utdanning. Nå kan de være her sammen med de andre barna, leke og lære. For alle betyr dette en ny mulighet til å få en utdanning og gjennom det en sjanse til å bli hva som helst, sier læreren, Dianguine Coulibaly.
Lange dager
Salimata sitter på fremste rekke. Regning er det faget hun liker aller best. Stolt går hun tilbake til plassen sin etter å ha løst oppgaven.
Dagen har vært lang, og hun er klar for å komme hjem. Skoledagen varer fra 8 til 12 om formiddagen og fra klokka 3 til 5 på ettermiddagen. Hjemme venter arbeid hun skal gjøre for mor, hun skal passe en liten bror og gjøre skolearbeid før kvelden kommer.
Salimata med foredrene og søsknene sine.
– Jeg ble så glad da jeg forstod hva Speed School var. Vi har aldri hatt noe som dette her før. Da jeg skjønte at dette kunne hjelpe barna mine til å få en utdanning, jublet jeg. Vi har ikke penger til å sende barna våre til den offentlige skolen, men Speed School er gratis. Det kan gi dem en sjanse til å få en god utdanning, lære et yrke og få et bedre liv enn det vi har. Verken jeg eller kona mi har gått på skolen. Dette betyr så mye for oss alle, sier Sumana, faren til Salimata.
Frigjørende
– Da jeg var barn måtte jeg arbeide, ingen tenkte på skole. Men nå ser jeg hvor viktig det er med skole. Jeg tenker ofte på hva jeg hadde gjort dersom jeg hadde fått utdanning og hvordan livet hadde vært dersom foreldrene mine hadde sendt meg på skolen. Jeg vil at barna mine skal få den muligheten – jeg tror at utdanning kan sette dem fri til å ta valg og til å gjøre andre ting, sier far til Salimata.
Salimata henter såpe og skrubb og fyller et kar med vann. En stabel med fat, kopper og kar skal vaskes og tørkes. Hun skrubber, pusser og tørker. Hver dag hjelper hun mamma med ting hun skal ha gjort.
Skolen
– Det er bedre å være her enn hjemme. Hjemme må vi arbeide, hente vann, gjøre rent, vaske tøy, koste og koke mat. På denne skolen lærer vi mye. Det er så fint å være her, sier barna i klassen. De drømmer om at dette kan være veien til å bli lærer, soldat, doktor, til en datautdanning eller noe annet spennende.
Blir ikke giftet bort
Skolen er spesielt viktig for åtteåringen, som sier at drømmen er å få en utdanning og kanskje en dag bli doktor. Hadde hun ikke vært skoleelev, hadde hun jobbet hjemme, eller blitt giftet bort tidlig.
Faren er sikker på at det er bedre for datteren at hun er på skole.
– Dersom det kom en og ville gifte seg med henne, ville jeg sagt ja til det hvis hun ikke gikk på skolen. Det er kulturen vår. Men jeg vil ikke ta henne ut av skolen for det. Jeg vet hva utdanning betyr for Salimata og for oss. Derfor drømmer jeg om at hun skal fullføre Speed School og komme seg videre på offentlig skole og få en utdanning og lære et yrke. Det er mitt aller største ønske for datteren min, sier han.
Salimata er ferdig med oppvasken og blir borte bak et forheng. Snart kommer hun tilbake med en bok i hendene. Hun setter seg på en krakk, åpner boken og bryter ut i et stort smil før hun dukker ned i boken og lar bokstavene innhente seg.
REFLEKSJONSSPØRSMÅL
Hvorfor er skolen viktig for Salimata?
Hvordan ser en vanlig dag ut for Salimata? Er den forskjellig fra din hverdag?
Hva syns du er viktig med å gå på skole?
OPPGAVER
Småtrinn:
Skriv 3–5 setninger om Salimata. Du kan bruke disse setningene som hjelp:
Salimata bor i …
På skolen lærer hun …
Hjemme hjelper hun til med …
Hun drømmer om å bli …
Mellomtrinn:
Lag en tankekart: Hva betyr skole for barn i Mali?
Tegn et tankekart der du skriver «Skole i Mali» i midten. Skriv eller tegn rundt:
Hva lærer barna?
Hvordan er hverdagen deres?
Hva får de mulighet til?
Hva skjer hvis de ikke går på skole?