Klima(u)rettferdighet

I filmen blir vi kjent med 7 år gamle Moon som bor i en liten landsby ved grensen til India. Flom oversvømmer nesten hele landsbyen seks måneder i året. Da må hennes og mange andre familier bo sammen på et trangt lite område. Det har alltid vært sånn i dette området, og det skyldes flere ting, blant annet regntiden, at snøen i Himalaya-fjellene smelter, og sykloner. Til slutt blir det så mye vann som møtes på et sted at elvene flommer over, og vannet kryper opp til husene og ødelegger hjemmene til mange mennesker.

 
 

REFLEKSJONSSPØRSMÅL

  • Hvilke tre ting er det som gjør at vannet flommer over så ofte i Bangladesh?

  • Hva er årsakene til global oppvarming, og hvorfor er det problematisk at temperaturen på jorda stiger?

  • Mange miljøorganisasjoner snakker om "klimarettferdighet". Hva tror dere ligger i det begrepet?

  • Hva tror dere menes med at klimaendringene er "dobbelt urettferdig" for barn som lever i fattigdom? 

  • Hva kan vi gjøre for å bremse klimaendringene, og hvem må gjøre det?


OPPGAVER  

  1. Bruk internett til å finne ut:

    • Hvilke andre land i verden vil bli oversvømt først hvis havnivået fortsetter å stige?

    • Hva betyr “klimaflyktning?”. Når du har funnet svarert på spørsmålet, kan du prøve å finne tre eksempler fra virkeligheten/nyhetsbildet på dette.

    • Det er gjort mye forskning på klima det siste året, men det finnes også mange ulike meninger. Finn ut hva som ligger i begrepet “klimaskeptiker” og “klimafornekter”.

  2. Når man søker på nett etter saker som handler om klima finner man artikler og saker forfattet av mange ulike personer/institusjoner/kilder. Søk opp 4 saker som handler om klimaendringer, og bruk dette kildekompasset til å finne ut om det er en forfatter/kilde du kan stole på. Presenter gjerne funnene for klassen, slik at dere kan få en god diskusjon om kildekritikk.

  3. Gå inn på www.faktisk.no og søk opp «klima». Dette er en nettside som sjekker om påstander i media faktisk er sanne eller ikke. Sakene er farget i grønt, gult og rødt hvorav grønt betyr at påstanden er sann, gult er delvis sant og rødt betyr at det er feil. Finner dere noen påstander her som ikke stemmer med det dere trodde fra før?

  4. NRK har en egen nettsak med bilder som viser hvordan klimaendringene har påvirket Norge. Les saken, og oppsummer de viktigste funnene enten i en minipresentasjon for klassen - eller i en tekst. Jakten på klimaendringene – Spesial (nrk.no)

  • Naturfag (10. trinn):

    • Drøfte hvordan energiproduksjon og energiforbruk kan påvirke miljøet lokalt og globalt

    • Beskrive drivhuseffekten og gjøre rede for faktorer som kan forårsake globale klimaendringer

    Samfunnsfag (10. trinn):

    • Beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn